mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Wednesday, August 18, 2010

sebab, Allah sayangkan saya laa... (^.^)

"Kadang-kala uijan Allah itu berupa kafirah, untuk menghapus dosa-dosa kita. Tetapi, lebih daripada itu, ujian ini sebenarnya untuk menguatkan iman kita, untuk mengangkat darjat seseorang di sisi Allah. Sakit itu sebenarnya nikmat. Satu pengampunan dosa daripada Allah"
Nureen tak pinta sakit ini disembuhkan. Nureen redha diberi uijan sebegini. Sebab Allah masih sayangkan nureen. Sebab tue, Dia xnak nureen terus hanyut dengan cinta fatamorgana. Dia xnak nureen terus hanyut melakukan dosa demi dosa. Terima kasih Tuhan. Moga kita sentiasa dalam rahmatnya. Moga ujian ini tarbiah dariNya. Sebab Allah tahu dengan ujian ini mendekatkan diriku padaNya. Allah rindu mendengar rintihanku. Aku rindu padaMu Tuhan.

Hari nie sakit nureen menjadi-jadi. Dari semalam lagi sebenarnya. Yela, mana ada orang tengah-tengah hari, time panas terik pakai stokin. Tidur tengah hari pun berselimut satu badan. Pagi nie, bangun sahur kepala berdenyut-denyut sangat. Ah, migrainku makin parah. Ikutkan hati nak jer hantuk kepala kat dinding. Denyut dah berebak kat anggota badan yang lain. Apa yang nureen makan masa sahur tadi, semuanya ditolak oleh perutku. Memuntahkan kembali. Kini, peut sudah kosong balik. Nak makan ubat sakit perut dah terlambat sebab azan Subuh dah pun berkumandang.

"Barang siapa yang pada waktu malam dia mengalami kesakitan, kemudian dia bersabar dan redha dengan ketentuan Allah, terkeluar dosanya seperti ketika dilahirkan ibunya," (Hadis Nabi S.A.W)

Nureen kuatkan hati ini. Ikutkan hati nie, nak jer sambung tidur balik lepas solat Subuh. Tapi, banyak kerja yang perlu diselesaikan. Nureen perlu fokus study. Sem nie sem akhir. Biarpun dugaan datang bertimpa-timpa, nureen tak boleh patah semangat. Nureen kena kuat. Nureen tak boleh mengalah dengan apa yang berlaku.Nureen kena study. Esok ada test. Minggu test dah pun bermula. Nureen tak boleh manjakan diri lagi.


Teringat kata-kata abang nureen suatu ketika dulu. Ketika dia belum lagi berkahwin, nureen suka mengadu masalah pada dia. "Kamu kuat. Kamu tak perlukan orang lain untuk memotivasikan kamu. Dalaman kamu kuat," kata-kata itulah menguatkan nureen. Teringat pula pada sahabat baik nureen. Seorang sahabat baik lelaki yang mana usia bersahabat kami terlalu lama. Sejak dari hingusan lagi kami berkawan. Seorang sahabat yang cukup mengenali diri nureen. "Kamu seorang yang tabah. Sabar dalam mengadapi ujianNya. Ke mana hilangnya ketabahan dan kesabaran kamu?". Terima kasih kawanku!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...