mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Friday, July 9, 2010

Andai ini takdirNya...

Nur hidayah ini adalah manusia biasa. Manusia yang tak lari dari diuji oleh Sang Pencipta. Nureen hanyalah manusia yang lemah. Terkadang tewas dengan badai yang melanda.Jatuh...tersunggur menyembah bumi...

Air mata...tidak mahu kalah dari membasahi pipi ini. Andai ini takdirMu, moga aku pasrah dan redha Ya Allah....


Cinta. Cinta ada pelbagai jenis. Tapi, yang paling popular mestilah cinta sesama manusia. Cinta di antara lelaki dan perempuan.


Saban dihujung solatku, kusering berdoa agar Sang Pencipta menemukan nureen dengan jodohku. Takku pinta ingin punya rasa cinta disaat masih bergelar pelajar. Biarlah cinta berputik selepas ijab dan qabul.

Apakah orang-orang beriman itu menyangka mereka sudah beriman sedangkan mereka tidak diuji??(Al Ankabut ayat 2-3)

Ya, nureen tahu nureen diuji. Iman di dada terlalu tipis untuk berdepan dengan ujianMu. Namun, nureen teringat pesanan seorang sahabat lewat petang tadi "Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya. Dia tak pernah mengkhianati hamba-hambaNya."

Lantas, nureen bersyukur kerana masih disayangi oleh Yang Maha Penyayang. Dia masih sudi menegur salah silap hambaNya ini. Terima kasih Tuhan. Alhamdulillah.

Terkadang nureen seakan tak puas hati, mengapa perlu ada pihak yang iri hati, dengki bila melihat kita bahagia? Mengapa engkau tidak mencari sendiri bahagia itu agar bahagia menjadi milikmu jua? Tidak punya hatikah kamu mahu merampas kebahagiaanku selama ini?


Surah Al-Baqarah Ayat 216 :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal
ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,
...padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak
mengetahui.”

Setelah meneliti Firman Allah di atas, nureen beristigfar...Dia lebih tahu apa yang terbaik untukku. Moga aku redha dan sabar Ya Tuhanku.

Tiba-tiba nureen teringat doa yang selalu nureen sisipkan setiap kali lepas solat. Bimbang dengan darjah keimananku yang makin menurun. Buntu dalam mendisiplinkan diri. Lantas, hanya doa pada Yang Maha Mendengar kupanjatkan....


Ya Allah! Seandainya dia milikku, tercipta untukku, satukanlah hati kami dalam ikatanMu yang suci. Peliharalah iman kami. Berkatilah hubungan kami. Bertemunya kami kerana ingin mendirikan masjid. Namun, seandainya dia bukan milikku, bawalah cinta yang mula mekar dihati ini jauh bersama senja nan merah. Tenangkanlah hati kami dengan ketentuanMu Ya Rabbi. Ameen...

Nureen akui, bila diri ini dibius cinta, ia bagaikan tidak dapat dikawal. Syukur, kerana Allah mendengar keresahan dihati nureen. Jauh disudut hati kecil ini yakin dialah jodohku, tercipta untukku, namun banyak halangan yang perlu kami tempuh sebelum selamat di ijabkabulkan. Nureen tahu hati kecil ini tidak pernah menipu. Buktinya bila nureen merasakan akan ada orang ketiga, ia betul-betul terjadi. Dia bukanlah pilihan hatiku, dia adalah pilihan Allah untukku. Nureen cuba untuk menerima dia...


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...