mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Monday, June 30, 2008

Seorang wanita benggali di Amerika dalam menegakkan kebenaran Islam



Semenjak berlakunya serangan Sept 11, banyak yang telah diperkatakan tentang agama Islam. Islam sering sahaja dipersalahkan bila berlakunya kejadian-kejadian yang melibatkan pengganasan. Ramai cendekiawan Islam telah menyuarakan pendapat mereka dan mengutuk serangan-serangan tersebut. Di samping itu juga, mereka telah mengambil kesempatan ini untuk membetulkan tanggapan Barat tentang Islam dan memperkenalkan ajaran Islam yang sebenarnya.

Selain itu, terdapat juga beberapa pihak dan individu yang berusaha untuk merapatkan agama Islam dengan agama-agama lain melalui hubungan antara kepercayaan. Salah seorang penganjur dalam memperbetulkan tanggapan Barat tentang Islam, adalah Cik Sharmin Ahmad.

Beliau yang dilahirkan di
Bangladesh, adalah seorang perunding cara dalam hak asasi manusia dan hak wanita, beliau juga merupakan seorang pendidik keamanan dan seorang penulis. Buku beliau, A Rainbow in a Heart, atau Pelangi di Hati, meneroka tanggungjawab seorang ibu terhadap anaknya disamping menerapkan nilai-nilai insan seperti sifat kasih sayang dan belas kasihan;

“Ianya bermula dengan pencarian yang ada kena mengena dengan pengalaman saya sewaktu kecil, di mana saya melihat kekejaman yang berlaku di negara saya sendiri, yang dahulunya dikenali sebagai Timur Pakistan. Sebagai seorang
kanak-kanak, saya tertanya tentang serangan-serangan ke atas kami, yang dilakukan oleh orang Islam sendiri. Mereka menggelarkan diri mereka orang Islam tetapi kami terpaksa mencari perlindungan di negari yang majoritinya beragama Hindu. Jadi gelaran tidak boleh di jadikan ukuran, tetapi kelakuan dan sifat pekerti seseorang itu. Adakah sifat itu sifat penyayang? Sifat Keadilan? Dan sifat kemanusiaan? Dari situ, saya mula mencari persefahaman antara semua ajaran agama dan kepercayaan dalam keadilan dan perasaan belas kasihan, yang menjadi nadi semua agama. Dan saya berjaya mendapatkan persefahaman itu melalui interaksi dan pengalaman saya sendiri. Ada perbezaan dalam hukum, amalan, budaya dan pendapat tetapi pada inti patinya, semua agama menyeru pada sifat belas kasihan. Sayangi jiran anda seperti anda menyayangi diri sendiri, itu adalah pegangan semua agama.”

Cik Sharmin Ahmad yang dilahirkan dan dibesarkan di
Bangladesh langsung berpindah ke Amerika Syarikat pada tahun 1984. Walaupun sudah menjadi warga Amerika, beliau masih lagi memperjuangan hak asasi manusia di negara asalnya, terutama sekali hak-hak wanita;

“Saya melanjutkan pelajaran Sarjana di bidang pengajian wanita di Univeriti George
Washington. Saya juga mengambil kursus pos-siswazah dalam bidang pendidikan awal dan beberapa kursus perbandingan agama. Bila tamat pengajian, saya fikirkan cara paling baik untuk saya berkhidmat kepada masyarakat. Bukan sahaja pada Amerika, tetapi pada mereka yang perlukan keperluan asas untuk hidup. Saya menyertai sekumpulan wanita Bangladesh untuk menolong kaum wanita dan kanak-kanak yang melarat. Melalui kutipan tahunan kami, kita berjaya menolong mereka dalam pembangunan kemahiran dan kemampuan, memberikan mereka biasiswa dan juga membina tempat berteduh. Selain dari itu, saya menjadi pakar runding di beberapa institut antara fahaman dan juga pensyarah.”

Selepas serangan
11 September, masyarakat Amerika secara keseluruhannya merasa curiga dengan kehadiran masyarakat Islam di Amerika. Cik Sharmin Ahmad menceritakan pengalaman beliau;

“Saya menetap di
Maryland dan saya didedahkan dengan masyarakat berbilang budaya. Penduduk di kawasan ini lebih interaktif dan terdapat juga segolongan besar penuntut, cendekiawan yang datang dari pelbagai rumpun bangsa. Saya bertuah kerana jiran-jiran dan rakan-rakan saya faham akan keadaan sebenar. Saya tidak rasa yang saya harus menyembunyikan identiti saya sebagai orang Islam. Tetapi, saya rasa keadaannya mungkin berlainan jika saya tinggal di bandar kecil lain di Amerika. Saya kurang pasti, jika saya tinggal di kawasan yang penduduknya kurang mendapat pendedahan, dan tidak mempunyai masyarakat berbilang kaum, pengalaman saya mungkin berbeza. Secara peribadi, saya pernah mengalami masalah, terutama sekali bila hendak menghadiri mesyuarat di negeri lain, di mana saya ditahan agak lama juga kerana nama saya.”

Dalam usaha beliau untuk menjelaskan ajaran Islam yang sebenar melalui jalinan hubungan antara kaum dan agama yang berbeza, beliau juga mengambil kesempatan untuk membetulkan tanggapan Barat yang salah mengenai
hak wanita dalam Islam. Pendapat beliau tentang isu ini;

“Hak terhadap harta benda wanita Inggeris dikuatkuasakan sekitar tahun 1870. Islam telah memberikan hak itu kepada wanita 1400 tahun yang lalu. Dan Al Quran ada mengatakan tentang perkongsian antara lelaki dan wanita, dan wanita dan lelaki adalah pasangan untuk satu sama lain. Tujuan utama dijadikan lelaki dan wanita, dan juga hubungan suami isteri, ialah untuk sayang menyayangi dan kasihan antara satu sama lain. Jadi jika di ambil kira ciri-ciri ini semua, tidak ada satu kaum yang menguasai kaum yang lain dalam Islam.”

Cik Sharmin Ahmad berharap persefahaman antara masyarakat Islam dan masyarakat yang beragama lain di Amerika dapat dipertingkatkan. Satu cara yang boleh menyatukan rakyat Amerika, tidak kira apa jua fahaman, dalam memerangi ancaman pengganas pada masa hadapan, menurut Cik Sharmin, adalah dengan
berdialog;

“Lebih banyak dialog dan juga berikan perhatian kepada masyarakat Islam yang bukan pengganas, yang lebih sukakan kedamaian seperti kebanyakkan masyarakat lain. Dengar suara mereka, dan pada masa yang sama kukuhkan kerja-kerja mereka di dalam pembangunan kedamaian. Keadilan juga harus dikuatkuasakan, kerana punca utama terjadinya bencana dan serangan pengganas ialah bila ada ketidakharmonian dalam satu masyarakat itu dan tidak ada keadilan.”

Cik Sharmin Ahmad, dilahirkan di
Bangladesh, namun kini bermastautin di Amerika, beliau juga merupakan seorang perunding cara hak asasi manusia dan hak wanita, beliau juga adalah seorang pendidik keamanan dan seorang penulis.


http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=28

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...