mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Sunday, June 29, 2008

Kosmologi Kristian

Kosmologi Kristian 

1. sebelum adam dicipta, telah berlaku pemberontakan para malaikat.
2. jadi tuhan berasa sedih lalu tuhan mencipta makhluk lain iaitu adam.
3. adam dibenarkan buat apa sahaja melainkan makan buah dari 2 pohon: * pohon pengetahuan tentang hal baik dan buruk * pohon panjang umur
4. eve diciptakan dari tulang rusuk adam. mereka hidup bersama-sama tanpa berpakaian.
5. adam terpengaruh dengan eve dan makan buah dari pokok pengetahuan baik dan buruk.
6. maka dengan serta-merta mereka mendapat pengetahuan tentang hal yang baik dan buruk termasuk perasaan malu. mereka menyedari bahawa mereka tidak berpakaian selama ini lalu menyorok di belakang pohon di syurga kerana malu jika tuhan nampak.
7. tuhan mencari adam dan memanggil-manggilnya. lalu adam pun keluar dari belakang pohon setelah beberapa ketika kerana tidak sampai hati membiarkan tuhan.
8. tuhan bertanya kepada adam tentang mengapa makan buah itu lalu adam memberitahu yang eve mempengaruhinya.
9. adam dan eve diturunkan ke bumi kerana tuhan takut mereka akan makan buah dari pohon panjang umur.

'And the LORD God said, "The man has now become like one of us, knowing good and evil. He must not be allowed to reach out his hand and take also from the tree of life and eat, and live forever." So the LORD God banished him from the Garden of Eden to work the ground from which he had been taken. After he drove the man out, he placed on the east side of the Garden of Eden cherubim and a flaming aword flashing back and forth to guard the way to the tree of life.' (Genesis 3:22-24)

10. oleh sebab itu, setiap manusia yang dilahirkan adalah berdosa kerana mereka mewarisi dosa adam makan buah larangan.
11. ampunan hanya boleh dilakukan dengan korban.
12. korban ini telah dilakukan melalui kematian Jesus yang serta-merta menebus dosa-dosa seluruh manusia.
-Kosmologi Kristian mempunyai sedikit persamaan dengan islam melainkan beberapa perkara yang berbeza:
* tuhan tidak mencipta adam kerana kecewa dengan malaikat. pada islam, tuhan ingin menciptakan adam dahulu kemudian barulah menyebabkan segolongan malaikat memberontak (kini dikenali sebagai iblis).
* pada islam, adam dan hawa (eve) sememangnya berpakaian sehingga mereka makan buah (buah khuldi) yang dilarang. lalu mereka malu dan menutup tubuh mereka dengan daun-daun dari pohon syurga.
* pada islam, tuhan tidak mencari dan memanggil adam kerana tuhan sememangnya tahu adam dan hawa telah makan buah itu.
* pada islam, adam tidak menyalahkan hawa kerana kedua-duanya telah makan buah itu. adam tahu kedua-duanya salah.
* pada islam, adam dan hawa diturunkan untuk menjadi khalifah (pentadbir) di muka bumi, bukan kerana tuhan takut; pada islam takut bukanlah sifat tuhan. Pohon itu tidak mampu menggugat kuasa tuhan.
* pada islam, dosa adam tidak diwarisi oleh manusia lain kerana dosa tidak boleh diwarisi. Di dalam kitab Bible juga tertulis:

'Fathers shall not be put to death for their children, nor children put to death for their fathers; each is to die for his own sin.' (Deuteronomy 24:16)


-Begitulah dua kosmologi yang kelihatan sama tetapi sebenarnya berbeza. justeru telah timbul beberapa persoalan melalui kosmologi kristian. antaranya:
1. adakah bayi yang mati ketika dilahirkan dimasukkan ke dalam neraka oleh disebabkan semua manusia dilahirkan berdosa?
2. dosa adam diwarisi melalui jasad atau roh manusia? diketahui, korban yang dilakukan oleh setiap manusia yang dilahirkan akan menghapuskan dosa warisan adam. jika dosa diwarisi melalui jasad, mengapa bayi yang dilahirkan masih berdosa sedangkan dosa ibu bapanya telah terhapus setelah melakukan korban? jika dosa diwarisi melalui roh, bukankah roh datang dari tuhan dan apa kaitannya dengan adam? dari mana sebenarnya dosa adam diwarisi?

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=637





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...