mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Wednesday, March 16, 2011

Hati bagai di Racik

Di tengah kehidupan yang kian sulit, hempasan gelombang berbagai masalah seolah datang bertubi-tubi. Semua solusi sudah dicuba sentiasa di cuba. Tidak ada salahnya kita berserah diri pada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, memohon dengan setulus hati, dengan kerendahan hati, akan menjadi terasa nikmat dan memudahkan untuk menjalani kehidupan ini.

Semoga Allah perkenankan serta mengabulkan doa-doa dan memudahkan semua kesulitan hidup yang di hadapi sekarang ataupun pada hari esok, yang nampak mahupun yang tidak nampak.

‘Ya Allah, janganlah Engkau biarkan di tempat kami ini seorang pun yang sakit kecuali Engkau sembuhkan, yang mengalami kesulitan kecuali Engkau mudahkan kesulitannya, yang berhutang kecuali Engkau bayar hutangnya, yang sendirian kecuali Engkau berikan pasangan, yang belum memiliki zuriat kecuali Engkau titipkan bayi untuknya, yang resah kecuali Engkau hilangkan keresahannya. Tidak juga ada dambaan menyangkut dunia & akhirat yg Engkau redhai & kemaslahatan untuk kami kecuali Engkau memenuhinya & mempermudahkannya. Amin’


orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati kita menjadi tenteram. (QS. ar-Raad : 28)

Mengingat Allah membuat hati menjadi tenteram. Mengingat Allah bererti menyedari dan merasakan cahaya kasih sayang dan keberadaan Allah dihati. Hadirkan kesedaran itu dari fikiran, mata, mulut, tangan, tubuh dan kaki sebagai sebuah penyebar kasih sayang Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Cuba rasakan apa yang terjadi pada tubuh di saat menebarkan Kasih SayangNya. Melempar sebuah senyuman.

Hidup dengan penuh kasih sayang Allah adalah hidup yang terindah. Menyedari dan merasakan Kasih-Nya. Dengan demikian menyedari dan merasakan Kasih Sayang-Nya telah membuat hati kita menjadi tenteram sehingga muncul kelapangan dan rasa optimis di dalam hidup . Itulah yang membuat hati kita menjadi tenteram.

Dalam musibah itu terdapat empat seni, iaitu mencari pahala dari ALLAH, Berkawan dengan kesabaran, berzikir dengan baik dan menunggu kelembutan dari ALLAH SWT..

mutiara kata AL-QARNI (La Tahzan)

YA ALLAH

Sejukkanlah gelojak hati ini dengan salji keyakinan dan padamkanlah bara di jiwa dengan air keimanan

YA ALLAH

Lenyapkanlah dukacita kami, hilangkan kesedihan kami dan halaukanlah keresahan dari jiwa kami..

YA ALLAH

kami berlindung kepadamu dari rasa takut, kami bersandar dan berserah padamu, Kami tidak meminta kecuali padamu, kami tidak meminta tolong melainkan padaMu, Engkaulah pelihara kami sebaik-baik pelindung dan penolong…



sumber

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...