mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Tuesday, July 14, 2009

JAWAPAN DARI TUHAN

1. “Kenapa aku diuji”
“apkh m’sia e2 mengira bhw mrk dbiarkn sja mngatakn; “kami tlh b’iman,” sdgkn mrk tidak duji? Dan sesunggunhnya kami tlh mnguji org2 ug sebelum mrk, maka sesungguhny ALLAH mengetahui org2 yg bnr n sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” (surah al-Ankabut :2-3)

2. “kenapa aku tak dpt apa yg aku idam2kn?”
“blh jd kamu mbenci sesua2 padahal ia amat baik bgmu, dan blh jd pula kamu mnyukai sesua2, pdhal ia amat buruk bgmu, ALLAH mengetahui sdg kamu x mengetahui.” (surah al-Baqarah :216)

3. “kenapa ujian seberat ini?”
“ALLAH tidak membebani seseorg e2 melainkn sesuai dgn kesanggupnnya.”
(surah al-Baqarah:286)
4. “kenapa rasa kecewa?”
“jgnlh kamu bsikap lemah, dan jgnlh pula kamu bsedih ht, pdhal kamulh org2 yg plg tinggi drjtny, jika kamu org2 yg b’iman.” (surah Ali Imran:139)

5. “bagaimana harus aku menghadapinya?”
“wahai org2 yg b’iman! Bsbrlh kamu (mhadapi sgl ksukaran dlm mngrjakn perkara2 yg bkebajikn), dan kuatknlh ksbrn kamu lbh drp ksbrn musuh, di medan pjuangan), dan bsedialh (dgn kkuatan kamu kpd ALLAH spy, kamu bjaya (mcapai kemenangan).” (surah Ali Imran:200)

“dan mintalh ptolongn (kpd ALLAH) dgn jln sbr dan mngerjakn smbhyng; dan sesungguhny smbhyg e2 amatlh berat kecuali kpd org2 yg khusyuk”
(surah al-Baqarah:45)
6. “apa yg aku dpt drp semua ini?”
“sesngghnya ALLAH tlh mbeli drp org2 mukmin, diri, harta mrk dgn mberikn syurga utk mrk…” (surah at-Taubah:111)

7. “kpd siapa aku bharap?”
“cukuplh ALLAH bgku, tidak ada Tuhan selain drpNya. Hanya kpdNya aku btawakal.” (surah at-Taubah:1129)

8. “aku dh tak dpt btahan lg!”
“…dan jgnlh kamu bputus asa drp rahmat ALLAH. Sesngghnya tiada bputus asa drp rhmat ALLAH mlainkn kaum yg kafir.” (surah Yusuf:12)

Nureen2205

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...