mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Sunday, October 10, 2010

thats me!!

andai daku just ignore you i my life...
andai aku tidak lagi menyebut apa sahaja berkaitan denganmu...
andai aku tidak lagi ambil pusing...
itu bermakna hatiku benar-benar terluka...
bermaksud hatiku sedih dengan apa yang engkau lakukan sehingga aku mengambil keputusan untuk tidak lagi ambil pusing tentangmu...

diamku bermaksud aku menahan amarah...
namun, diamku juga bermaksud aku sangat terluka...
engkau telah tahu apa yang terbuku dihatiku...
and now it ups to you what to do next...

terpulanglah jika engkau mengatakan aku emo kali nie...
kucuba fahami keadaanmu...
aku bukan patung boneka...
ku juga punya hati dan perasaan....

maaf jika diamku menyakiti banyak pihak...
maaf kerna itulah aku...
bila aku terlalu sedih mahupun marah menguasai diri...
aku akan diam seribu bahasa...
mula mengasingkan diri...
itulah aku...
itulah kelemahanku...
itulah caraku...

p/s:suker post kat page hubbulillahiyah :

❝...Pahlawan bukanlah orang yang berani menetakkan pedangnya ke pundak lawan, tetapi pahlawan sebenarnya ialah orang yang sanggup menguasai dirinya dikala ia MARAH......❞
- Nabi Muhammad Saw -

Daripada Abu Hurairah r.a.,bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW:
" Berikan daku wasiat".
Baginda bersabda:
" Janganlah engkau marah. "
Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali.
... Baginda tetap bersabda:
"Janganlah engkau marah."
-H.R al-Bukhari-

Hadis ini menerangkan betapa sifat marah itu perlu dihindari oleh setiap mukmin, kerana marah membawa banyak keburukan terhadap diri sendiri juga terhadap orang lain. Jangan marah ertinya mengelakkan sebarang sebab yang mem...bawa kepada kemarahan. la juga bererti menahan marah apabila seseorang itu marah. Erti menahan marah ialah menahan dari melaksanakan tuntutan ledakan marah seperti memukul, memaki hamun atau mengamuk. Seseorang yang gagah perkasa dan handal bukan hanya yang mampu beradu tenaga, bahkan juga orang yang mampu menahan marah. Marah diizinkan hanya apabila ia didorong oleh perasaan mahu membela kebenaran kerana Allah, namun mestilah menurut cara hikmah dan batas yang dibenarkan.

Cara untuk menghilangkan sifat marah :

a. Doa - agar dibimbing oleh Allah.
b. Membiasakan diri dengan zikrullah - membaca al-Quran, bertasbih, beristighfar, dan lain-lain.
c. Sentiasa ingat peringatan-peringatan yang diceritakan Allah dalam Qu...ran. Pahala dan ganjaran orang yang dapat mengawal marah dalam dirinya adalah bidadari Syurga.
d. Ta’wiz (memohon perlindungan dengan Allah) daripada syaitan dan mengambil wudhu’.
e. Ubah kedudukan – daripada berdiri kepada duduk, daripada duduk kepada baring.
f. Berikan hak badan - tidur dan rehat serta tidak memenatkan badan.
  

tq kpd admin yang post :D. hurm, kalau tak silap nureen HM yg suka bagi post mcm nie. akhi hafiz, syukran yer sbb phm dgn ksibukn ana skrg nie. mcm th2 jer, post enta memang kenalah!!! 

ramai sahabat yang bertanya nureen a.k.a CP ada pape ke dengan hafiz abdullah a.k.a hafiz muslim? Nureen hnya akn senyum. No lah, we don't have any special relationship or feeling, ok?? 

  

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...