mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Monday, October 5, 2009

JOM QIAMULLAI!!!

Qiamullai. Byk klbhnnya, byk untungnya…namun bkn semua yg snggup bgn sepertiga mlm smata-mata utk sujud dan sembah kpd ALLAH Yang Maha Penyanyang lagi Maha Pengasih. Ya Allah! Jadikanlah kami hambaMu yang cenderung dan mudah utk bangun pada malam hari utk sujud dan sembah kepadaMu. Para nabi, rasul serta sahabat2 pd zaman dahulu sgt menitikberatkn solat di keheningan malam. Malah Tariq bin Ziad memilih orang yg tidak pernah meninggalkn solat tahajjud sbg pejuang Islam di medan perang.
Tapi, bagaimana cara yg mudah lagi berkesan utk kita bgn sepertiga malam? Di sini, nureen ingin kongsi tips utk bgn tahajjud.

1) Niat utk bgn beribadat ikhlas kerana ALLAH SWT
2) Mendirikan solat sunat atau sentiasa berdoa supaya dipermudahkan utk qiamullai
3) Kunci jam (bg yg sukar dgr @ tutup blk jam, nureen sarankan kalian utk letak jam @ hp di tempat yg memerlukn anda bangun dr katil utk menutup jam tsebut. Utk memdhkn lg, setkan bnyi jam kpd bnyi yg amat membingitkn telinga anda spya anda sakit telinga dan perlu bgn utk tutup bnyi jam loceng anda)
4) Tidur sekejap di siang hari dgn niat utk b’ibdt di malam hari
5) Mengetahui kelebihan qiamullai dan lahirkn rasa menyesal dan rugi jika anda tidak bgn beribadat
6) Niat utk bgn qiamullai dgn bersungguh. Ia mestilah dtg dr ht anda sendiri, bknnya didorong olh org lain.


nureen tahu bkn senang utk bgn dr tidur yg lena.yg penting, jgn cpt pts asa..kl hr ni xbgn, esk cuba lg.teruskn berusaha sehingga qiamullai mjd suatu kemestian bg kita.insyaALLAH. selangkah kita menuju Ilahi, seribu langkah Dia kpd kita.

Akhir kalam dr nureen, marilah kita sama2 mjdkn qiamullai sbg amalan harian kita. Di saat inilah kita ingin berdua2 dgn ALLAH SWT, ingin menyemai rasa cinta pada Yang Esa… di saat inilah masa yg sgt sesuai utk kita meluahkan hati kita pada Yang Penyayang…meluahkan perasaan yg gundah gulana. Bila kita merasai nikmatnya beribadah kepadaNya, kita xkan tinggalkan solat malam. Pastinya kalian akan menyesal bl kalian tidak bangun utk solat tahajjud. Pasti kalian akan tetap bgn walaupun penat dan rasa belum cukup puas tidur. Begitulah rasanya bl hati dh jatuh cinta…moga cinta kita pada ALLAH SWT mengatasi segala2nya.amin

SELAMAT BERQIAMULLAI!!!

Nureen2205
0738
04102009

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...