mutiara kata

Aroi Lokcing House (francais steamboat bakar (lokcing) pertama Malaysia)

Followers

blogwalking....

Friday, September 5, 2008

Tergamak rogol nenek sendiri

PEKAN: Dia baru berusia 16 tahun lapan bulan dan sepatutnya masih meneruskan persekolahan. Bagaimanapun, akibat nafsu syaitan, dia tergamak merogol neneknya sendiri berusia 71 tahun yang juga cacat penglihatan, 19 Jun lalu.

Akibat perbuatannya itu, remaja dari Kampung Parit Panchor, dekat sini, itu kini terpaksa meringkuk di sebalik tirai besi apabila Mahkamah Juvana di sini, semalam menjatuhi hukuman tiga tahun penjara terhadapnya dan akan menjalani hukuman itu di Sekolah Henry Gurney, Telok Mas, Melaka.

“Kamu masih tidak insaf lagi ke? Sudah biasa buat ke? Tergamak kamu melakukan perkara itu (merogol) terhadap nenek sendiri,” tanya Majistret Sazlina Safie terhadap tertuduh ketika prosiding yang dijalankan secara tertutup, semalam.

Sazlina berkata demikian ketika memerintahkan remaja terbabit menjalani hukuman berkenaan selepas mengaku bersalah terhadap tuduhan merogol neneknya sendiri yang cacat penglihatan.

Remaja itu yang tidak diwakili peguam dikatakan tidak menunjukkan sebarang emosi ketika hukuman dijatuhkan, sebaliknya hanya menundukkan kepala beberapa kali ketika Sazlina membacakan alasan penghakiman.

Dalam penghakimannya, Sazlina memutuskan tertuduh yang sudah tidak bersekolah dan bekerja sebagai konduktor bas awam, didapati bersalah kerana bukti dan keterangan dikemukakan terhadapnya kukuh sekali gus membawa kepada pensabitan kesalahan.

Tertuduh, anak ketiga daripada lapan beradik itu didakwa mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan kerana melakukan sumbang mahram yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 30 tahun dan 10 sebatan.

Terdahulu, Pegawai Akhlak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Zumaidi Zulkifli turut mengemukakan laporan akhlak remaja berkenaan manakala pendakwaan kes itu dilakukan Cif Inspektor Mohd Nor Affandy Yusof.

Difahamkan, sebelum kejadian itu, remaja berkenaan dikatakan pernah disyaki merogol adik perempuannya berusia empat tahun dua kali berdasarkan laporan dibuat pada 28 April 2007.

Berikutan itu, dia diperintah diletak di bawah pengawasan bapa saudaranya selama dua bulan di Triang, Bera, selepas dirujuk ibunya mengikut Seksyen 46, Anak Tidak Terkawal, Akta Kanak-kanak 2001 pada 9 Mei 2007

mymetro

1 comment:

hans said...

really...
gila lah budak tu...
anyway thanks view my blog...
rajin2 la lepak n tinggalkan comment yer...
thanks again
selamat berpuasa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...